Załącznik do uchwały Nr XXXVI/176/21Rady Gminy w Tarłowie
z dnia 18 października 2021 r.
REGULAMIN UTRZYMANIA
CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY TARŁÓW
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin utrzymania czystości i porządku, zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Tarłów.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
budowy i rozbiórek , stanowiące odpady komunalne.
5. odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary i masę w typowych pojemnikach na odpady ( np. meble, łóżka, sprzęt gospodarstwa domowego, materace, itp.);
6. odpadach niebezpiecznych – należy przez to rozumieć odpady wysegregowane przez mieszkańców ze strumienia odpadów komunalnych, a w szczególności:
1) baterie i akumulatory,
2) zużyte świetlówki, lampy fluorescencyjne i inne zawierające rtęć,
3) pozostałości farb, tuszy, lakierów, klejów, żywic, lepiszczy, aerozoli,
4) rozpuszczalników, w tym opakowania po tych środkach,
5) pozostałości środków ochrony roślin, nawozów w tym opakowania po tych środkach,
6) pozostałości środków chemii gospodarczej zawierające substancje niebezpieczne
7) przeterminowane lekarstwa,
8) środki do impregnacji drewna, w tym opakowania po tych środkach,
9) oleje mineralne i syntetyczne, benzyny, w tym opakowania po tych środkach,
10) inne zawierające substancje niebezpieczne.
7. właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;
8. punkcie selektywnego zbierania odpadów – należy przez to rozumieć punkt utworzony w celu przyjmowania odpadów komunalnych podlegających selektywnej zbiórce, prowadzony na zasadach określonych w niniejszym regulaminie, zwany dalej PSZOK.
9. nieczystościach ciekłych – należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
10. zbiornikach bezodpływowych– rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania;
ROZDZIAŁ II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§3
Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości realizując następujące obowiązki:
1) papieru i tektury;
2) szkła;
3) metali;
4) tworzyw sztucznych;
5) opakowań wielomateriałowych;
6) bioodpadów;
7) przeterminowanych leków i chemikaliów;
8) zużytych baterii i akumulatorów,
9) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
10) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
11) odpadów budowlanych i rozbiórkowych, stanowiące odpady komunalne;
12) zużytych opon;
13) odpadów niebezpiecznych z gospodarstw domowych;
14) igieł, strzykawek i innych odpadów będących pozostałością po iniekcji niekwalifikujących się do odpadów medycznych;
15) odpadów tekstyliów i odzieży.
2. gromadzenia odpadów komunalnych wymienionych w ust.1 pkt 1 – 6 i przekazywania ich do odbioru według następujących zasad selektywnej zbiórki:
1) papier, w tym tektura, odpady opakowaniowe z papieru i tektury należy zbierać w pojemnikach lub workach koloru niebieskiego oznaczonych napisem „Papier”, ” i wystawiać do odbioru jednostce wywozowej lub dostarczać do PSZOK-u;
2) szkło, w tym odpady opakowaniowe ze szkła należy zbierać w pojemnikach lub workach koloru zielonego oznaczonych napisem „Szkło”, ” i wystawiać do odbioru jednostce wywozowej lub dostarczać do PSZOK-u;
3) metale i tworzywa sztuczne, w tym odpady opakowaniowe z metali, tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe należy zbierać w pojemnikach lub workach koloru żółtego oznaczonych napisem „ Metale i tworzywa sztuczne”, ” i wystawiać do odbioru jednostce wywozowej lub dostarczać do PSZOK-u;
4) bioodpady należy zbierać w pojemnikach lub workach koloru brązowego oznaczonych napisem „Bio”. ” i wystawiać do odbioru jednostce wywozowej.
3. odpady pozostałe po wysegregowaniu frakcji zbieranych zgodnie z zasadami ust 2 należy zbierać oddzielnie jako niesegregowane. Odpady te należy umieszczać w pojemnikach koloru czarnego z napisem „Niesegregowane”.
4. na terenach nieruchomości o zabudowie jednorodzinnej odpady komunalne ulegające biodegradacji należy poddać procesowi kompostowania z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu, a w przypadku braku możliwościich kompostowania należy zebrać w pojemnik lub worek koloru brązowego z napisem „Bio” i wystawić do odbioru jednostce wywozowej.
5. odpady, które wymieniono w ust. 1 pkt 7 – 15 należy wydzielić ze strumienia odpadów i pozbyć się poprzez dostarczenie ich do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK),
6. meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte opony należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości i przygotować do usunięcia w terminach określonych w harmonogramie wywozu odpadów komunalnych jednostki wywozowej, bądź dostarczyć do PSZOK-a,
7. odpady budowlane i rozbiórkowe należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych, wyłącznie w specjalnie wydzielonym przez prowadzącego remont miejsculub pojemniku i dostarczać do PSZOK-a,
8. przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory należy gromadzić oddzielnie od pozostałych odpadów komunalnych w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości i dostarczać do PSZOK-a.
§ 4
Właściciele nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, mają obowiązek:
§ 5
1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego,
2) dokonywaniatych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji,
3) zabrania się mycia pojazdów samochodowych w odległości mniejszej niż 10 m od cieków i zbiorników wodnych.
2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:
1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów urządzeniach do tego przeznaczonych,
2) iż naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw, związanych z bieżącą eksploatacją pojazdów,
3) iż naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.
§ 6
Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do:
1) utrzymania porządku, czystości i należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości oraz dbałości o estetyczny wygląd pomieszczeń i urządzeń budynku oraz niezabudowanych terenów nieruchomości tj. podwórza, przejścia, bramy, chodniki itp.
2) niezwłocznego usunięcia śniegu, błota pośniegowego i lodu poprzez posypywanie piaskiem, uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do wspólnego użytku znajdujących się w pasie drogowym a przylegających do ich własnych nieruchomości oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości,
3) usuwania śnieżnych nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części elewacji w sposób nie powodujący utrudnień w ruchu pieszych i pojazdów samochodowych;
4) usuwania chwastów i pielęgnacji terenów zielonych;
ROZDZIAŁ III
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 7
1) pojemniki zamykane o pojemności 110 l do 1100l;
2) kontenery zamykane o pojemności od 2,5 m ³ do 10 m ³;
3) worki z tworzywa sztucznego o pojemności od 60 l do 120 l;
4) pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, o pojemności od 110 l do 1100 l;
5) kosze uliczne o pojemności od 10 l do 70 l.
2. Na terenie zabudowy jednorodzinnej do zbierania odpadów komunalnych stosuje się pojemniki o następującej kolorystyce:
1) żółte z napisem „Metale i tworzywa sztuczne” - przeznaczone na tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe,
2) niebieskie z napisem „Papier” - przeznaczone na papier i tekturę,
3) zielone z napisem „Szkło” - przeznaczone na szkło i opakowania ze szkła,
4) brązowe z napisem „Bio” - przeznaczone na odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów i odpadów zielonych,
5) czarne z napisem „Niesegregowane” - przeznaczone na zmieszane odpady komunalne.
3. Na terenie zabudowy jednorodzinnej dopuszcza się stosowanie worków zapewniających zabezpieczenie odpadów przed pogorszeniem jakości zbieranej frakcji odpadów dla przyszłych procesów przetwarzania, dla następujących frakcji:
1) żółte z napisem „Metale i tworzywa sztuczne” - przeznaczone na tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe,
2) niebieskie z napisem „Papier” - przeznaczone na papier i tekturę,
3) zielone z napisem „Szkło” - przeznaczone na szkło i opakowania ze szkła,
4) brązowe z napisem „Bio” - przeznaczone na bioodpady.
4. Pojemniki, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4, mogą być pokryte kolorami i napisami, o których mowa odpowiednio w ust. 2 pkt 1-4, tylko w części , nie mniejszej jednak niż 30% zewnętrznej powierzchni pojemników widocznej dla korzystających z pojemników.
5. Do zbierania odpadów komunalnych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz na terenach służących do użytku publicznego należy stosować pojemniki wykonane z materiałów niepalnych (blaszane, plastikowe, betonowe, itp.) zamocowane na stałe;
6. Pojemniki i kontenery powinny być ponadto wyposażone w szczelną pokrywę zabezpieczającą gromadzone odpady przed dostępem robactwa i zwierząt oraz opadami atmosferycznymi.
7. Miejsca do gromadzenia odpadów komunalnych należy wyznaczać w taki sposób, by ustawione na nich urządzenia przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych były łatwo dostępne zarówno dla ich użytkowników jak i służb odbiorcy odpadów.
8. Kosze uliczne powinny być rozmieszczane w sposób i w ilości zapewniającej utrzymanie czystości – stosownie do natężenia ruchu pieszych.
9. Właściciele nieruchomości realizują obowiązek utrzymania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, w szczególności poprzez:
1) mycie urządzeń po każdym opróżnieniu, obowiązek ten nie dotyczy koszy ulicznych;
2) dezynfekowanie urządzeń przynajmniej dwa razy do roku specjalistycznym sprzętem.
10. Zakazuje się ugniatania i spalania odpadów komunalnych w urządzeniach (pojemnikach) służących do ich zbierania.
11. Zaleca się zgniatanie butelek, puszek, mycie opakowań, odkręcanie nakrętek, itp.
§ 8
1. Ustala się minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych w budynkach jednorodzinnych:
1) do 5 osób – w rozmiarze 120 l,
2) powyżej 5 osób – w rozmiarze 240 l (2 kosze po 120 l ).
§ 9
1) nie mniej niż 120 i nie więcej niż 1100 l dla lokali handlowych, gastronomicznych, ulicznych punktów szybkiej obsługi, zakładów rzemieślniczych i usługowo-produkcyjnych;
2) nie mniej niż 120 l i nie więcej niż 1100 l dla podmiotów działalności leczniczej;
3) 3 litry na każdą osobę w związku z nauką na terenie placówki oświatowej każdego typu nie mniej niż 120 litrów i nie więcej jak 2500 litrów;
2. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów segregowanych dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, prowadzących działalność gospodarczą:
1) nie mniejszej niż 120 l,
2) nie większejniż 2500 l,
3) lub worki minimalnie 60 l lub worek typu Big – Bag odpowiadający 1000 l
ROZDZIAŁ IV
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 10
§ 11
Częstotliwość odbierania odpadów z nieruchomości powinna być dostosowana do ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów, jednak nie może być rzadsza niż:
§ 12
Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne są zobowiązani do zawarcia indywidualnej umowy z przedsiębiorstwem wpisanym do rejestru działalności regulowanej, której przedmiotem będzie odbiór odpadów komunalnych z terenu tej nieruchomości. Wykaz przedsiębiorców, o których mowa wyżej udostępnia się na stronie internetowej Urzędu Gminy w Tarłowie.
§ 13
ROZDZIAŁ V
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu Gospodarki Odpadami
§ 14
ROZDZIAŁ VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 15
1) zapewnienie właściwych warunków utrzymania zwierząt, zgodnych z ich gatunkiem, zapewnienie opieki, wyżywienia i leczenia;
2) zapewnienie pełnego nadzoru nad zachowaniem zwierząt;
3) utrzymywanie zwierząt w sposób nie stwarzający zagrożenia sanitarnego, zagrożenia bezpieczeństwa powodowania szkód i uciążliwości dla otoczenia oraz zanieczyszczania miejsc wspólnego użytku;
4) zabezpieczenie nieruchomości na których utrzymywane są zwierzęta, a także lokali, w których przebywają zwierzęta, w sposób uniemożliwiający niekontrolowane wydostanie się zwierzęcia na zewnątrz oraz oznaczenie tablicą ostrzegawczą ogrodzonej nieruchomości, na terenie której przebywa pies bez uwięzi
2.Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości.
3. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:
1) właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a psy ras dużych i olbrzymich bądź uznanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny – na smyczy i w kagańcu oraz wyłącznie przez osoby dorosłe,
2) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
4. Zabronione jest:
1) pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób umożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz,
2) wpuszczanie psów do piaskownic i na place zabaw dla dzieci,
3) wprowadzanie psów do sklepów, zakładów produkcji spożywczej, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek, szpitali, obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, których administracje wprowadziły ten zakaz (z wyjątkiem psów przewodników osób niewidomych).
5. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku.
6. Padlinę zwierząt należy usuwać niezwłocznie, dostarczając ją do najbliżej położonego grzebowiska zwłok zwierzęcych i ich części lub najbliżej położonej spalarni zwłok zwierzęcych i ich części.
ROZDZIAŁ VII
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 16
1) odległość uli od granicy działki musi wynosić co najmniej 10 m;
2) w odległości od granicy mniejszej niż 10 m mogą się znaleźć tylko wtedy gdy pasieki od innych obiektów dzieli mur, gęsta ściana krzewów lub inne ogrodzenie wysokości co najmniej 3 m.
5. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany do przestrzegania następujących zasad;
1) wytwarzane podczas prowadzenia chowu lub hodowli, nieczystości będą gromadzone zgodnie z przepisami sanitarnymi, a ich usytuowanie nie będzie powodować zanieczyszczania terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych nie będą powodować również uciążliwości zapachowych i rozprzestrzeniania się owadów, gryzoni i insektów;
2) zapewnienia zwierzętom odpowiednich pomieszczeń gospodarskich oraz niedopuszczenia do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta;
3) właściciel nieruchomości, na której utrzymywane są zwierzęta gospodarskie są zobowiązani zabezpieczyć nieruchomość przed opuszczeniem przez zwierzęta.
6. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny mieszkaniowe oraz w obrębie istniejącej zabudowy budynkami wielolokalowymi.
7. Padłe zwierzęta gospodarskie należy przekazać do unieszkodliwienia przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w tym zakresie.
8. Obowiązek usunięcia padłych zwierząt gospodarczych spoczywa na właścicielu zwierząt.
ROZDZIAŁ VIII
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§17
1. Obowiązkowi deratyzacji podlega cały obszar gminy.
2. Deratyzacja przeprowadzana jest co najmniej raz w roku w okresach, wiosennym marzec/kwiecień lub jesiennym- wrzesień/październik.
3. Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji spoczywa na właścicielach nieruchomości. obowiązek ten w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany tylko w miarę potrzeb.
4. W przypadkach uzasadnionych stanem zagrożenia sanitarnego, dodatkowe terminy przeprowadzenia deratyzacji na wniosek Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opatowie, podane zostaną do publicznej wiadomości w drodze obwieszczenia.
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe
§ 18